} BLOG: De cityring - Voor Tilburg

BLOG: De cityring

BLOG: De cityring

BLOG:  De cityring

De Tilburgse Cityring

Er is geen ander onderwerp wat zoveel besproken is, eindeloze transformaties is ondergaan en voor immense irritaties zorgt. Onze Cityring.. Wat is het toch een miserabel traject! Probeer maar eens een compleet rondje te rijden zonder wegwerkzaamheden tegen te komen. Dat gaat je niet lukken. Ook de afgelopen jaren zou dit een kansloze missie zijn geweest. Altijd is er wel ergens een omleiding, afsluiting of een vernauwing van de weg te bekennen.

De Gemeenteraad heeft afgelopen jaar geconcludeerd dat het toch echt geen fijne situatie is op de Cityring. Dit had iedere Tilburger al vele malen eerder in de gaten. Maar ja, het duurt even voor het in die hoge toren aankomt zullen we maar denken. Ze zijn op het prachtige idee gekomen, terwijl er nog steeds continu werkzaamheden zijn, om te gaan experimenteren op de cityring. Met het doel om snelheid, veiligheid en de doorstroming te verbeteren. Dat is natuurlijk een prachtig streven. Iedereen zit daarop te wachten!

De Tilburgse Gemeenteraad zou zichzelf niet zijn als ze niet met ‘creatieve’ plannen / oplossingen zouden komen. Laten we beginnen bij de Heuvel. Er stonden matrixborden die op rustige momenten een rijstrook afsloten zodat het verkeer langzamer zou gaan rijden. De oversteekplekken op dit stukje Cityring kregen tijdelijk opvallende grote, witte stippen. Waarschijnlijk een weloverwogen en goed bedacht plan. In werkelijkheid was het de eerste goeie grap die zich afspeelde tijdens het experiment.

Door de stippen stampten automobilisten die hier voor de eerste keer reden massaal op de rem. Het was een onoverzichtelijk geheel. De keer daarna hadden de stippen al geen effect meer. Voor de voetgangers was het wel geslaagd. Zij hadden er een hinkelparadijs bijgekregen, waar veelvuldig gebruik van werd gemaakt. De matrixborden werkten matig. Menig bestuurder maakte alsnog gebruik van de lege rijbaan. Zij hebben er ook voor gezorgd dat het potje weer aardig werd gevuld. Waar voorheen controleren op snelheid lastig was, bleek het controleren op gebruik van de afgesloten rijbaan een eitje.

De Noordhoekring kwam als tweede aan de beurt. De rijbaan werd bij een oversteekpunt smaller gemaakt door lijnen op het wegdek en de stoplichten springen op rood als er te hard gereden wordt. Je krijgt zelfs een toepasselijke smiley te zien in het voorbijgaan, blij of boos, afhankelijk van je snelheid. Ook bij deze markeringen hetzelfde resultaat als bij de stippen: na de eerste keer had dit geen effect meer. De stoplichten die automatisch op rood springen worden goed ontvangen. De echte verkeershufters rijden alsnog lekker door, maar dat houd je altijd en overal.

De meest recente proef bevind zich op de Schouwburgring. Vanaf de eerste dag kreeg het gelijk de bijnaam ‘midgetgolfbaan’. Er werden al snel tuinkabouters geplaatst en op Facebook werd een evenement georganiseerd: Het grote midgetgolf toernooi Cityring! Meer dan 2000 enthousiaste Tilburgers meldden zich aan. Het leek allemaal wel grappig te zijn. Pas toen men te horen kreeg dat het 148.700 euro had gekost sloeg het humeur om. Totale geldverkwisting volgens de inwoners. De Gemeenteraad reageert hier verbaasd op: ‘ Ze hadden toch echt een goede architect in de arm genomen en alles was speciaal op maat gemaakt. De uitvoering, die had inderdaad wel wat mooier gekund.’

Wij kunnen niet wachten op de volgende ronde. Welke breinspinsels mogen we nog gaan bewonderen? Inmiddels lachen we erom, met een knipoog. De verkeersexperimenten hebben nu al meer dan 320.000 euro gekost. Het is erg jammer dat een grapje zoveel geld moet kosten. Hadden ze dat geld niet beter aan armoedebestrijding, jeugdzorg of aan flitspalen kunnen uitgeven?


Sascha van der Vijver - Voor Tilburg